Jisses vilka härliga dagar jag har haft! trodde att jag skulle känna väldans hemlängtan under julen men har bara njutit av min kiwi jul istället. Vi har haft massa släkt här och ätit väldigt gott. Det har varit strålande sol och temperaturen har legat strax under 30 grader. Visserligen saknar jag julbord och min fina familj och släkt men om ni tittar på filmen här nedanför så förstår ni nog att jag har haft det vldigt bra ändå. Som utlovat har vi alltså filmat små snuttar under de tre juldagarna och vi har nu klippt ihop det till en härlig film.
 
Varsågoda och välkomna in i min kiwi Christmas: 
 
 ps. de var en del som lämnade innan vi kom på att alla skulle säga merry christmas men men...
  
Fun facts: 
  • I filmen åt vi "traditionell Hangi". Detta är en Maorisk tradition och ska egentligen lagas i en kokgrop, dvs under marken. processen tar cirkus 6 timmar. Maten ångas alltså och tillagas ofta tillsammans med kål. I filmen är det en modern variant i någon slags hangi kokare.
  • Nya Zeeländska efterrätter är väldigt speciella. De flesta skulle jag kalla för extremt sött "gojs". I filmen äter vi flera traditionella efterrätter och tänkte ge dem en kort beskrivning här:
Triffle- sprit dränkt (valfritt) sockerkaksbottnen med jelly, frukt, vaniljkräm och grädde
Pavlova- En slags tårta fast är egentligen som en stor okokt maräng med grädde och frukt på. Smakar mest socker.
Ambrosia- En röra gjort på yoghurt, marshmallows och vindruvor
Christmas cake / steam pudding - En fruktkaka som tillagas på ett speciellt sätt över natten och grejer (osäker på den processen). Serveras med vaniljkräm eller grädde helst varm. Denna var väldigt god och receptet hade gått i familjen i flera flera år.
  • Jag fick alltså en enhörnings onepiece i julklapp. Mitt i prick, kommer antagligen spendera resterande 7 månader i den..

Kommentera

Publiceras ej