Idag åkte vi tvärs över Nordön tills vi nådde kusten på andra sidan och de två städerna Napier och Hastings. Vi har pratat om denna utflykten länge och eftersom Joona bara har ungefär två veckor kvar i landet var det dags idag. Skåningen och finsken stannade därför på sleepover kvällen innan vilket blev ett härligt häng med svensk kladdkaka, kort ( Joona skulle visa upp sina magitrick som gick sådär kan jag väl säga utan att förstöra hans trollkarsimage alt för mycket..) 
 
Tidigt på morgonen bar det av och första stoppet några timmar senare blev en frukostpaus. Men inte på vilket ställe som helst utan en liten by med massa skandinavisk historia. Vikingar, troll och svenska flaggan prydde staden och frukosten smakade därför liite bättre. Någon timme senare anlände vi Till kuststaden Napier i strålande sol. 1931 skedde det en hemskt jordbävning som rev och förstörde allt i sin väg. Vi besökte ett museum om just dettan och det var spännade att se bilder och höra historier, staden såg ut som det hade varit krig ungefär. Fantastiskt nog blev allting uppbyggt igen och vad som har gjort staden speciell är att allting då matchades i Art deco stilen ( tänk 30-tal och lite Great Gatsby). Förövrigt påminde staden lite om Miami med sin långa strandprommenad där jag lätt hade kunnat tänka mig en inlines tur insmord i olja (okej i alla fall inlines delen)Vi strosade runt, tog bilder avnjöt lite kalla drinkar och sög in atmosfären. Väldigt mysigt ställe och definitivt värt ett besök! Just nu sitter jag och klipper ihop surf lifesaving filmen, håll ut så kommer den upp fortast möjligast! Life is good idag hoppas det är det för er också!!!  Kramisar!!!
 
Först två snaps från sleepovern:
 Hanni, Magikern Joona och jag
Jag, Aimee, Joona och Hanni
Kul kväll.
 
Nu till utflykten: 
Yaaaaay nästan hemma. Glädjen syns i våra ansikten inte sant? 
Staden Napier uppifrån.
På andra sidan var en jättehamn med alldeles turkost vatten. No filter jag svär.
Utflyktarna minus Joona. (Robert min värdfar, Celine, jag, Hanni, Caryl minvärdmor och Aimee min värdsyster) 
Uppifrån fast en annan vinkel... lol 
Nu är vi nere och poosar på den svarta sandremsan istället. Längs med stranden gick som sagt en lång strandprommenad. 
Vi hittade en bänk där vi lekte coola med överbetalt lyx från Starbucks.
Om ni tittar ser ni Art Deco detaljerna på exempelvis skyltarna men framförallt på husen dårå.
Det var även massa välskötta parker med palmer lite överallt. 
 
Så himla härlig dag och ett till ställe att ticka av på kartan!
 
Facts:
  • Céline tar lönnsirap på allt. Standard är havregryns gröten varje morgon som får sig en extra kick av den gyllenesirappen.. 
  • Det finns stränder med svart, vit och röd sand i detta landet.
  • Förutom jordbävningen och arkitekturen är området ett ganska kännt vin och frukt distrikt vi stannade därför och köpte med oss frukt hem. Mums. 

Kommentera

Publiceras ej