Nu är det mesta bokat för vår resa och jag är så taggad. Nyhet är att finsken Joona nu ska hänga med på roadtrips delen. Resan kommer bli helt fantastisk med enastående platser och maffiga aktiviteter. Den innehåller massa avtickande på bucketlistan och måsten om du befinner dig på NZ. Vi har också frihet då vi kör runt i en van och kan stanna var som helst när som helst. Fish and chips på stranden i solnedgången? javisst! Tänkte i alla fall skriva planen för resan här så ni kan hänga med på ett hörn:
Här ser ni hur vi kommer att åka och nedanför ser ni planen för varje ställe.
 
 Söndag den 11:e Jan
Jag och Céline tar bussen upp till de underbara stränderna i Raglan för ett fem dagar långt surfläger. 4 timmar i vattnet varje dag och förhoppningsvis ett gött häng resten av timmarna. Raglan är ett välkänt ställe bland surfarna och jag är så excited.
Random strand i Raglan.
 
Lördag den 17:e Jan
Surf lägret är slut och det är nu roadtripen tar fart. Mina värdföräldrar och Joona kommer ha åkt upp med vanen för att möta oss i Hamilton (en stad utanför Raglan). Det första på schemat är ett besök i Hobbiton vilket är som ni kanske vet där sagan om ringen och The Hobbit filmerna spelades in. Det är en 2 timmars lång rundtur i fylke byn och på andra ställen som används i filmerna. Denna natten sover vi sedan i Hamilton. 
Hobbiton
 
Söndag den 18:e Jan
Sätter oss i bilen för att köra upp ovanför Auckland till det vackra stället "Bay of islands" där vi ska sova i byn Paihia. Det är en ganska lång biltur och vi har planerat att stanna på flera vackra ställen påvägen. Bland annat en strand med röd sand, ett vackert vattenfall där vi kan bada och "the mermaid pools" som är vackra naturliga pooler där vi kan bada igen. Säkerligen andra ställen som vi inte vet om än.
 
Vattenfall i "Whangarei",  Red beach utanför Auckland
 Mermaid pools
Bay of islands är ett stort område och detta är bara en random bild från ett random perspektiv. 
 
Måndag den 19:e jan
Vi startar dagen klockan 8 med en "whale watching & Dolphin diving tour". Vi ska alltså ut med en båt bland öarna för att spana efter valar och delfiner. När vi hittat delfinerna ska vi ner i vattnet och simma bland dem. Vid lunch tid är vi klara och då sätter vi oss i bilen för att köra enda upp till toppen av Nya Zeeland. Där ifrån ser man virvlar där det Tasmanska havet och Stilla havet möts. På vägen stannar vi på olika sällen som bland annat 90 miles beach. En vääldigt lång vacker strand och det ska tydligen leva vildhästar i området. Vi stöter också på "Tane Mahuta"  landets största Kauri träd och säkerligen andra vackra platser. Vi sedan återvänder till Paihia och spenderar ytterligare en natt där. 
 
Cape Reinga - toppen av Nya Zeeland
Kauri trädet och 90 miles beach. 
 
Tisdag den 20:e jan
Vi tänkte ta en färja ut till Russell en av öarna och utforska lite där. Hela bay of islands området verkar väldigt vackert och komma ut med båt och på öarna är ett bra sätt att uppleva det. När vi känner oss klara med utforskandet sätter vi oss i bilen för att köra neråt mot Auckland. Céline fick nämligen, av sin gudfar i present innan hon kom till NZ, en flygplanstur över Auckland i ett sådant plan som landar på vatten. För dyrt för mig att hänga med men Jag, Joona och mina värdföräldrar gör Auckland under tiden. 
Russell 
Sånt här plan ska hon flyga runt i. 
Auckland skyline
 
Onsdag den 21:e Jan
Vaknar upp i Auckland och utforskar lite mer där innan vi lämnar för att åka vidare mot " Tauranga" och "mount maunganui". Där är högsäsong just nu med vackra stränder och lite av ett semesterparadis. Vi har ingenting riktigt planerat mer än att upptäcka och njuta. 
Bilden är tagen uppifrån kullen "mount maunganui" och vi kommer att bo alldeles vid stranden här någonstans.
 
Torsdag den 22:e jan
Hyffsat tidigt åker vi en timmes resa till byn "whakatane" för att därifrån starta "white island tour". White island är en aktiv vulkan ute i vattnet och vi ska alltså åka ut med båt för att sedan få en guidad tur på vulkanen. Äta lunch bland ångorna från kratern låter coolt om ni frågar mig. Turen är cirkus 6 timmar lång och när vi återvänder sätter vi oss i bilen för att köra mot "Taupo". Påvägen passerar vi häftiga "Huka falls" och när vi anländer i Taupo tänkte vi avnjuta kvällen i hot pools så våran duktiga driver (min värdpappa) kan slappna av. 
 White island
Huka falls
 
Fredag den 23:e Jan
Klockan elva på morgonen har vi bokat in oss på Taupos bungy jump. Jag och Céline tänkte hoppa tandembungy alltså båda två tillsammans, samtidigt. Bungy är enligt mig i princip ett måste om du spenderar ett år på NZ där bungyjumps startade. Även om min stackars mamma hemma i Sverige kanske inte håller med mig lika mycket.. Efter den Adrenalin kicken har vi inget mer speciellt planerat och det är dags för hemresa mot Shannon. 
I Taupo ligger en enooormt stor sjö som ett resultat av att en vulkan sprängdes här för cirkus 1800 år sedan (thank you geografy) 
Bungy i Taupo
Förstår om ni vad jag har framför mig eller? En skräddarsydd resa med helt amazing aktiviteter och hur många vackra platser som helst att uppleva. Vill åka nu nu!!
 
Facts: 
  •  Idag fick Jag äntligen tag på den legendariska chokladmjölken jag pratade om. Någon hade gömt undan två men vi hittade dom mohahah. Smakade väldigt gott måste jag säga.
  • Vi kollade på hundar till min värdbror härom dagen och både jag och Céline tyckte det var väldigt roligt i början när det pratades om bitches hit och dit. Fick sedan reda på att det var faktiskt det korrekta ordet för honhundar och hanhundar kallas bara dogs. 
  • Céline är inne på sitt fjärde par of jandals (flipflops). Livet som en beachgirl is hard... (ne vi är alldeles för lata. Har helt glömt av hur man pluggar (låter väldigt jobbigt med gymnasiearbeten och uf företag, sänder energi till er där hemma!! )  eller anstränger sig över huvud taget meeeeen mår å andra sidan väldigt bra...) 
 

1 kommentarer

Anonym

06 Jan 2015 12:07

Joona verkar klok sim inte bungyjumpar. Kram från mamma 😊

Svar: Haha det är för att han redan har gjort det...
Karin

Kommentera

Publiceras ej